BLOG

100 narzędzi Lean Six Sigma

Yamazumi

Co ma wspólnego układanie na stosie z optymalizacją procesu? Otóż układanie na stosie (z jęz. japońskiego YAMAZUMI) pomaga w wypracowaniu idealnego balansu linii, a unikanie wąskich gardeł jest kluczowe aby osiągnąć pełną efektywność procesu. Zobacz jak to proste narzędzie może Ci pomóc w zwiększeniu efektywności Twoich procesów.

SMED

SMED - Single Minute Exchange of Die, a właściwie lepsze było by Single Digits Exchange of Die, czyli przezbrajanie w czasie pojedynczych minut.

Hoshin Kanri

Używając metafory można stwierdzić, że metoda Hoshin Kanri (z jap.: wyznaczanie kierunku działania) stanowi igłę w  kompasie wskazującą organizacji kierunek wdrażanej strategii. Dzięki takiemu kompasowi zdobywamy wiedzę, w którą stronę powinien zmierzać rozwój naszej firmy. 

DoE (Design of Experiments)

DoE to z angielskiego Design of Experiment, co tłumaczy się jako Planowanie Eksperymentu. Nazwa może zmylić, gdyż wskazuje na to, że każdy eksperyment trzeba zaplanować i ktoś może pomyśleć, że poza planowaniem nie znajdzie niczego więcej. A jak jest w rzeczywistości?

SIPOC

SIPOC to akronim od słów Supplier-Inputs-Process-Outputs-Customer i jako narzędzie służy do mapowania procesu. Dzięki tej metodzie możemy poznać nie tylko ogólny obraz procesu, ale także informacje, komponenty, materiały niezbędne do jego realizacji, a także kto je dostarcza. Z drugiej strony uzyskujemy konkretną informację nt. rezultatów kolejnych etapów procesu i tego do kogo trafiają.

Raport A3

Wyobraź sobie sytuację, w której otrzymałeś zadanie optymalizacji nieefektywnego procesu i starasz się przedstawić ten projekt w sposób czytelny dla każdego interesariusza. Lub też masz do rozwiązania prosty problem z zacinająca się maszyną i chcesz podzielić się ta wiedzą z innymi działami w Twojej firmie. Narzędziem, które idealnie do tego się nadaje jest Raport A3 - graficzne podsumowanie prac w postaci intuicyjnego raportu.

Klocki ułożone z znaki zapytania

5 Whys ( 5 razy dlaczego?)

Twórcą metody 5 Why jest Sakichi Toyoda, który opisywał ją jako metodę naukowego podejścia Toyoty do rozwiązywania problemów. Kluczowe w tej metodzie jest zrozumienie, że aby rozwiązać problem trzeba zidentyfikować przyczyny źródłowe problemu, a zadawanie pytań w tym właśnie pomaga.